מגזין Gameis 2013 Cover

פורסם בתאריך דצמבר 23, 2013 | מאת ududy

4

Gameis 2013: היה שמח בכנס מפתחי המשחקים הישראלי

קראו על כנס מפתחי המשחקים המקומי האחרון ועל כמה מהמשחקים והפיתוחים המעניינים ביותר שהוצגו בו

כתבה מאת: עדי פרל

עמותת GameIS, ארגון ללא מטרות רווח שהוקם בשאיפה לעזור למפתחי משחקים ישראלים להקים תעשיית משחקים ראויה בארצנו, קיימה ביום רביעי האחרון את הכנס השנתי שלה, GameIS 2013. חלק הארי של הכנס היה יום עיון שהורכב מהרצאות בתחומים מגוונים הקשורים לפיתוח משחקים, אבל לא היו חסרות בו פעילויות נוספות וגם כמה הפתעות. הכנס השנה היה הגדול ביותר עד כה, בעיקר בזכות כמות נאה של נותני חסות, כשבראש המממנים עמדה חברת המשחקים המקומית Plarium,  אך גם מעל 700 מבקרים שהגיעו לאירוע למרות דמי כניסה של 200 שקלים, גדילה של יותר מ-40 אחוזים במספר המבקרים ביחס ל-2012.

מושב הפתיחה החל עם דבריו של גולדי, חבר בועד העמותה ומפתח אולפן Playful Shark, שהציג את פעילותה לאורך השנה האחרונה. בין האירועים שקויימו בהשתתפותה: האירוע הישראלי של ה-Global Game Jam, אירוע שנתי בו צוותי פיתוח נכנסים למרתון של פיתוח אב טיפוס מעניין של משחק ביומיים של עבודה כמעט רצופה; כנס "משחקים וחינוך" שדן בנושא שילוב המשחקים בכיתה לשיפור יעילות ואיכות החוויה הלימודית; ואירוע DLD TLV, שהיה בעל אופי עסקי יותר.

Gamesis 2013

לאחר הסקירה עלה לבמה יונתן לוי, מנהל תחום המדיה הדיגיטלית במשרד הכלכלה. לוי אמר כי הוא ומשרדו מכירים בפוטנציאל של תעשיית פיתוח המשחקים, ולאור זאת המשרד מתכנן לשגר משלחת ישראלית אל כנס Casual Connect שיערך ביולי 2014 בסן-פרנסיסקו, שהוא כנס שנתי חשוב של ארגון מפתחי המשחקים לקהל הרחב. בשורה נוספת מכיוון הממשלה: תכנון לגייס את קשריהם של הנספחים הכלכליים שלנו ברחבי העולם כדי לסייע בידי אנשי התעשייה המקומית.

גודלו של GameIS השנה התבטא בראש ובראשונה בתוכן עשיר ומגוון של הרצאות לאורך היום. ההרצאות התחלקו לשלושה אולמות ולרצועות זמן לפי נושאים: מושב עסקים, מושב התעשייה המקומית, מושב יצירתיות ועוד. הבעיה עם זה הייתה בעיה של עשירים: ההרצאות התקיימו במקביל והיו יותר מדי הרצאות מעניינות, מה שיצר דילמה לקהל באיזו הרצאה לבקר ועל אילו לוותר. יהיה נחמד אם יתחילו לצלם ולהעלות את ההרצאות הללו לרשת זמן מה לאחר קיום הכנס.

Gamesis 2013

לאור מגוון ההרצאות, קשה לי להאמין שהיה בין הנוכחים מי שלא מצא כמה שדיברו אליו. מפתחים עם מוצר מוגמר בוודאי עטו על ההרצאה של דדי נאמן מחברת סיידקיק, מפתחת Romans From Mars  ו-Mini Ninja Adventures, שדיברה על היחסים בין מפתחים ומפיצים, מדוע הקשר ביניהם כה חשוב ואיך ניתן להימנע מעימותים מיותרים. מפתחים בשלב מוקדם יותר של הפרוייקט היו יכולים ללמוד כמה טיפים שימושיים מדוד פוגל מחברת Skillnet, שהרצאתו שטחה סדרת חוקי "עשה ואל תעשה" בדרך המייגעת לשכנע משקיעים לפתוח למענכם את הארנק. הטיפ העיקרי היה הצורך להיאזר בסבלנות, והרבה ממנה, מאחר והזמן הממוצע להצלחה מיצירת קשר ועד החתימה עומד על כחצי שנה.

- טריילר ההשקה של Romans From Mars:

Loading player

אם אומנות בנפשכם, הרצאות המושב היצירתי היו בשבילכם. הרצאות במושב זה כללו את זו של גל רוט, במאי אנימציה שעבד בין השאר ב-2K Marin האוסטרלית (ביושוק 2) ושבתיק העבודות שלו תמצאו את Sly Cooper, The Bureau: X-Com Declassified ומשחקים מוכרים אחרים, תיארה כיצד נראה תהליך עיצובו הויזואלי של משחק החל משלב ציורי הקונספט ועד המוצר המוגמר בתלת-מימד. הרצאה אחרת במושב, בעלת אופי יותר היסטורי, הייתה של אלון קפלן, מלחין ומעצב סאונד, שסקר את התפתחות יכולות הסאונד של המחשב מצפצופי הביפ של פונג ועד לפסי הקול הסינמטיים\אלטרנטיביים\אוונגארדיים של ימינו.

ואיך אפשר להעביר כנס משחקים ישראלי מבלי לדבר על פיתוחים תוצרת כחול-לבן? מושב התעשייה המקומית הציג לקהל שורה של משחקים נבחרים, "בציר ישראל 2013". המשחק הבולט ביותר לטעמי היה Below Kryll של חברת Team Kryll, משחק פלטפורמה-בניה פתוח מהמשפחה של להיטי אינדי כמו Terraria ו-Starbound. עורך התוכן שלו מאפשר לא רק עיצוב מחדש ובניה של חלקי עולם חדשים, אלא אף הוספת סאונד וכמעט כל מרכיב שנשלט בתהליך היצירה הרגיל על ידי המפתחים בלבד. היצירות המקוריות ששחקני הבטא של Below Kryll הפיקו עם עורך התוכן הודגמו בעזרת שלב מוזיקלי, שפס הקול שלו הולך ונחשף ככל שהשחקן מתקדם מתחילת השלב לסופו. כדי לברור את התכנים האיכותיים ביותר מצוייד המשחק במערכת דירוג בה שחקנים יכולים לדרג שלב מוצלח, ובתמורה היוצר יקבל משאבים נוספים כדי לעודד אותו להמשיך ליצור תוכן איכותי.

- Below Kryll, עכשיו בבטא פתוחה:

Loading player

אם מאסתם בהרצאות, גם במבואה לא היה חסר אקשן, עם אולם כניסה מלא בדוכנים ופעילויות פתוחות לקהל הרחב. תחנה מעניינת במיוחד אחת הייתה של חברת Nordau Creative, שהדגימה את Kazooloo, משחק לטאבלטים וסמארטפונים שמשלב בתוכו אלמנט של Augmented Reality, "מציאות רבודה" בעברית תקנית. השחקן קונה לוח משחק ובעזרת מצלמת הסמרטפון\טבלט המשטח הפיזי מתעורר לחיים: מתוכו פולש יצור מפלצתי כזה או אחר, ועל השחקן להשתמש בכלים העומדים לרשותו כדי להדוף אותו החוצה מעולמנו. המשחק מופץ כבר בעגלות קניונים בארה"ב, קנדה, ארגנטינה ומדינות נוספות ברחבי העולם, כאשר התכנון הוא לפנות איתו גם לרשתות בינלאומיות כמו Toys R Us ו-Wallmart. ב-Nordau Creative מתכננים להפיק משחקי מציאות רבודה נוספים, ז'אנר שהם מאמינים שנמא בדרכו להפוך לדבר הגדול הבא בשוק הקז'ואל.

- Kazooloo: איך זה עובד?

Loading player

עוד נקודה מעניינת במבואה הייתה שייכת לחברת Immersix, שפיתחה ממשק שליטה חדש לקונסולת ה-Xbox, המורכב ממצלמת אינפרא-אדום, רובה עם כפתורי שלט Xbox ומשקפיים לעקיבה אחר תנועות הראש. התוצאה, שהודגמה ב-Half-Life 2 ומזכירה פיתוחי מציאות מדומה אחרים שהודגמו ברשת בשנה האחרונה, היא חוויית משחק פעולה בה השחקן יכול להסתכל לכיוון אחד בעזרת המשקפיים, נגיד להציץ מבעד למחסה, ובמקביל להשתמש בשלט-הרובה כדי לטווח את אויביו במדויק.

- הדגמה של Immersix:

Loading player

הכנס היה, כמו בכל שנה, הזדמנות נפלאה להכיר אנשים חדשים בעולם הגיימינג לתחומיו. ביום אחד יצא לי לדבר גם עם מפתחים עצמאיים, עם סטודנטים לפיתוח משחקים מתוכניות שונות, עם אנשי תקשורת ואפילו עם חבריו של צוות עורכי-דין שהחליט להתמקד מקצועית בסוגיות זכויות יוצרים וקניין רוחני בתחום המשחקים.

Gamesis 2013

בחמש אחר הצהריים התרכזו כולם באודיטוריום לאירוע המרכזי של הערב: טקס הענקת פרסי ה"פסילון" למשחקים הטובים ביותר של השנה בשבע קטגוריות. את הטקס הנחה אמן הטלפתיה ליאור מנור, שאני לא יודע אם מה שהוא ביצע היה טלפתיה, אבל הוא בהחלט עשה עבודתו נאמנה בכך שדאג שלקהל לא יהיה משעמם. התכנית האומנותית כללה גם תזמורת בניצוחו של אלון קפלן, שהוסיפה בלייב מוזיקת רקע ואפקטים קוליים. תוך כדי הטקס גם התקיימה הצבעה למשחק הבינלאומי של השנה בעזרת שלטים אלחוטיים שחולקו לקהל מבעוד מועד. המשחק הנבחר היה Rayman Legends המצויין, שבדרך לנצחון הביס מתמודדים חזקים מאוד כמו Bioshock Infinite ו-GTA V (ואולי צריך "להאשים" בנצחונו את מפתחי הקז'ואל הרבים שהשתתפו בכנס, שאנחנו מהמרים שמעדיפים ככלל משחקי פלטפורמה צבעוניים ונגישים כמו ריימן על פני משחקים כבדים ואלימים יותר כמו GTA וביושוק). יוביסופט, מפתחת Rayman Legends, עתידה לקבל הפתעה בדואר בדמות חבילה עם "פסילון" במיוחד בשבילה.

GameIS 2013 הותיר אותי עם הרגשה טובה. גם מספר המתעניינים בתחום הולך וגדל משנה לשנה, גם משמח לדעת שעדיין הראש היהודי ממציא לנו פטנטים, ואולי הכי חשוב – לראשונה קיבלנו הכרה ותמיכה רשמית מצד גוף ממשלתי. תעשיית פיתוח המשחקים בארץ צועדת בכיוון הנכון, ואני בטוח שיהיו לה כמה הישגים מעניינים, גם אם אולי עדיין לא פריצת הדרך הגדולה שכולם מחכים לה, עד ל-GameIS 2014.

תגיות: , , ,



  • רוני

    נראה שהכתב לא שיחק ולו אפילו שלב אחד ב
    Rayman Legengs
    (אמנם צבעוני ומקפץ, אבל עשוי ומלוטש בצורה מדהימה ובעיקר מפתיע לטובה)

    • udi yogev

      ועדיין רוב הגיימרים היו בוחרים ב-GTA וביושוק, כפי שמראות המכירות. דרך אגב, המשחק מכונה "מצויין" בכתבה, אז לא ברור לי מאיפה הסקת שהכתב חושב שלא מדובר במשחק טוב.

  • תומר.ג

    לגיימרים וותיקים שפשוט אוהבים את התעשייה הזו, ומעניין אותם מה קורה בסצינה הזו בארץ – יש טעם להגיע? או שהכנס מדבר כמעט בצורה בלעדית למפתחי משחקים וכדומה?

    • שניצל

      תומר – התשובה היא כן. אפשר להתנסות בפיתוחים תוצרת הארץ, חלקם מתוארים בכתבה.

Back to Top ↑

Pinterest