ביקורות ביקורת: Heroes VI

פורסם בתאריך נובמבר 9, 2011 | מאת ududy

14

ביקורת: Heroes VI

מותג Might & Magic הוא שריד ארכיאולוגי מזמנים שרוב הגיימרים של היום לא מכירים: תקופה בה ברדיו התנגנו להיטים של משינה ונירוונה, בקולנוע שלטו להיטי אקשן שהסתיימו במילה "קטלני" וצו האופנה הכתיב ג'ינס קרוע וחולצות פלנל משובצות. באותה תקופה נשלט עולם משחקי המחשב ביד רמה על ידי משחקי הרפתקאות מבית היוצר של סיירה ולוקאסארטס ומשחקי תפקידים מגוף ראשון כגון Eye Of the Beholder ו-Might And Magic עצמו. משחקי אקשן, לפחות כאלה ששווים משהו, היו נחלתן של הקונסולות של סגה ונינטנדו.

Heroes, שיצא לאוויר העולם ב-1995 והיה ניסיון שני של אולפן New World Computing לשלב משחק אסטרטגיה ותפקידים (אחרי King's Bounty), הציג משחקיות אסטרטגיה בתורות בעולם פנטסיה גנרי של דרקונים, אבירים ומכשפים עם כובעים מחודדים. להבדיל ממשחקי האסטרטגיה בזמן אמת שכבר תפסו באותם ימים תאוצה רצינית בעקבות Dune 2, וורקראפט ו-Command & Conquer, משחק ב-Heroes דרש ישיבה ממושכת אל מול המסך, משחקיות איטית ומחושבת ותכנון מראש של מהלכים אסטרטגיים. Zerg Rush עוד היה מושג זר לשחקני האסטרטגיה של אותם ימים (למרות ש-Tank Rush כבר הומצא).

שש עשרה שנים חלפו, קורט קוביין התאבד ומשינה מייצרים להיטים לפלאפון. Heroes ו-Civilization נותרו כמעט בודדים במערכה, ואפילו משחקי האסטרטגיה בזמן אמת הם בחזקת זן בסכנת היכחדות. Heroes 6 אמנם ממשיך מסורת מפוארת ורבת שנים, אבל האם יש לו מה להציע לשחקני האסטרטגיה של 2011?

המשפחה שלי ומפלצות אחרות

Heroes 6 מציג את סיפורה של שושלת הגריפין, משפחת מלוכה לא מתפקדת אשר נמצאת בעיצומו של מאבק ירושה על הכתר. בקמפיין הלימודי נכנסתי לנעליו של הדוכס בעל השם הלא פנטסטי בעליל, סלבה. במה שנראה כמו גניבה עלילתית בוטה מ-Warcraft 3, סלבה מנסה לפטור את הממלכה מצבאות האל מתים, בני אנוש מורדים וצבאות דמוניים, כל זאת בעזרתו של צ'יף אורקי חביב. לאחר סיום הקמפיין הלימודי נפתחו בפניי חמישה קמפיינים נוספים, אחד לכל אחד מבניו של סלבה ומצדדיה של המלחמה. מכאן והלאה העלילה הופכת במהירות לאופרת סבון-אפי, מעין חיקוי לסדרת "שיר של אש ושל קרח" של ג'ורג' מרטין רק עם פחות כשרון.

גם עולם המשחק לא בדיוק קורן ממקוריות, ובמהלך המשחק נתקלתי בארכיטיפי פנטסיה טיפוסיים, כגון אורקים, שדים, אלמתים, ועוד יצורים שלבטח תוכלו לנחש בשליפה מהמותן. כל אלו יתנהגו בדיוק באופן שבו תצפו: האורקים טיפשים וששים לקרב, האלמתים מרושעים ומלחששים ובני האדם אציליים וקורנים. כולם מדובבים באופן מגוחך עד כדי מביך, מה שגורם לי לחשוב שהמפתחים ב-Black Hole התכוונו בעיקר ליצור פרודיה על ז'אנר הפנטסיה; שווה לציין שסדרת Might & Magic כולה, מלבד ספין-אופס בודדים כגון Dark Messiah of Might & Magic, מעולם לא לקחה את הפנטסיה שלה יותר מדי ברצינות.

העיר במצב לא מזהיר

העלילה מעולם לא היוותה מרכיב מרכזי בהצלחת משחקי Heroes, אלא משחקיות אסטרטגיה ממכרת; לצערי גם כאן Heroes 6 לא לגמרי מספק את הסחורה.

כרגיל במשחקי Heroes, המשחקיות מבוססת על תורות ונעה בין שלושה מצבי משחק: בניית עיר, שיטוט ברחבי המפה וקרבות. מצב המפה הוא המוצלח מבין השלושה: המפה מוצגת באופן מקסים שלוקח בקלות את המפות של המשחקים הקודמים. הגיבור יכול לשוטט ברחבי העולם, לאסוף משאבים ולהילחם במפלצות וגיבורים מתחרים. תנועה זו הינה מוגבלת לכל תור בהתאם ליכולת התנועה של הגיבור, והדבר משליך בצורה חשובה על האסטרטגיה ודורש לתכנן מספר תורות מראש על מנת להקדים את האינטליגנציה המלאכותית הזדונית של המשחק, שבמיטב מסורת הסדרה מרמה בלי בושה.

מצב בניית העיר, לעומת זאת, הוא אחת האכזבות הגדולות של המשחק: סדרת Heroes הרגילה אותנו במשך השנים למסך בניית עיר מושקע, בו ניתן לראות כיצד עיר הגיבור שלך מתפתחת מביצור קטן ונידח לטירה מלכותית של ממש, פיצ'ר שהגיע לשיאו בכותר החמישי. ב-Heroes 6 הסדרה נסוגה למסך בניית עיר שנראה כמו הממשק של ווינדוס 3.11 בגרסת הבטא שלו, בשילוב סרטון מפוקסל שרץ בלופ. קשה להבין את ההחלטה להפוך את מסך העיר למשהו מינימליסטי כל כך, וגם אם אתם כן נוטים להבנה, עדיין קשה להבין למה עשו את זה בצורה מכוערת. 

הצד הלוגיסטי של המלחמה גם פושט באופן משמעותי: לעומת שבעה סוגי משאבים בכותרים הקודמים בסדרה, ב-Heroes 6  קיימים ארבעה, והפלגים השונים לא תלויים עוד במשאב אחד מרכזי. לכל עיר נוסף "איזור השפעה", וכל מכרה שמייצר משאבים תחת איזור השפעה זה מוגן מהשתלטות היריב ומחייב כיבוש של העיר על מנת להפיק ממנו תועלת. נראה כאילו מפתחי המשחק עשו ככל שביכולתם על מנת לזרז את מהלך המשחק האסטרטגי כך שמנגנון הקרב הטקטי יהיה במרכז העניינים. מהלך שכזה משמעו בוודאי שמנגנון הקרב החדש מעמיק ומעניין יותר משל המשחקים הקודמים, נכון?

לא נכון

כמיטב המסורת בנוי מסך הקרב ממשבצות כלוח השחמט, כאשר צבא הגיבור נערך בצד אחד וצבא האויב בצד השני. העיקרון הינו פשוט: חסל את כל חיילי האויב באמצעות יצורים שתוקפים בקרב פנים אל פנים, ממרחק ובקסמים. לכל אלו מתווספים יכולות הגיבור, שמסוגל לתקוף בעצמו ולהטיל לחשים, וכן אלמנטים סביבתיים שונים כגון מחסות או ביצורים במקרה של הסתערות על טירה.

הבעיה היא שבסופו של דבר הקרבות משוללים כל יסוד טקטי, ונצחון או הפסד מתבסס רק על גודל והרכב הצבא. זהו. טקטיקות כמו איגוף או שימוש יצירתי בקסמים אולי יגרמו לכם להרגיש מתוחכמים, אבל לא יעזרו לכם לנצח. Heroes 6, לא פחות מקודמיו, הוא מירוץ חימוש של איסוף משאבים במטרה לייצר לגיונות ענק של היצורים הנכונים. הקרבות עדיין מהנים, במיוחד נוכח העובדה שהם מוצגים בגרפיקה מרשימה יותר הפעם, אבל העובדה המצערת היא שהרידוד האסטרטגי של המשחק לא קיבל פיצוי בדמות העמקת הקרבות.

דמעות של דם

Heroes 6 מאכזב בפן האסטרטגי, אבל הוא לפחות מפתיע לטובה בהיבט פיתוח הגיבור. עץ הכישורים מורכב מעשרות כישרונות שונים ובהם יכולות קרביות מגוונות, לחשים, דיפלומטיה, כישורי מצור ועוד. את כל אלו ניתן לפתח באיזה סדר שתרצו, מה שיוצר גיוון גדול של גרסאות גיבור אפשריות. ההתקדמות בקמפיין לשחקן היחיד או מרובה המשתתפים אף תצבור לכם "נקודות שושלת" שיאפשרו לכם לרכוש כישורים מיוחדים וארטיפקטים רבי עוצמה, ואלה ימשיכו איתכם באופן קבוע בכל מצב משחק שתבחרו. 

Heroes 6 מחדש גם עם מערכת ה"דמעות או דם", שתתגמל אתכם בהתאם לבחירות מוסריות שתבצעו במהלך המשחק, וכמו כן במכניזם העברת הודעות ורמזים אונליין בדומה למכניקה שהוצגה ב-Demon Souls. שכזה. שני הפיצ'רים הנ"ל לא מהווים תוספת מהותית למשחק, אם בגלל שהם לא מתאימים לו או שבגלל שלא פותחו מספיק. ניתן להתנחם בכך שלפחות לא ניתן לגנוב סוסים מגיבורים יריבים או לשלוח צבאות של שדים אל תוך מפות המשחק שלהם.

תקוע בתהילת העבר

הירוז 6 עדיין מציע את המשחקיות הבסיסית הממכרת של אבותיו, והרבה ממנה - אני לא אתפלא אם אפשר להגיע ל-100 שעות משחק רק בקמפיין לשחקן יחיד. למי שחדש לסדרה ורוצה לנסות אותה בגרפיקה מודרנית, הוא יכול להוות בחירה טובה (למרות שהירוז 3, שנחשב על ידי רבים לכותר הטוב בסדרה, עדיין מהנה מאוד למי שלא זקוק לחידושים הגרפיים ולמשחק המקוון). בעבור ותיקי הסדרה – הירוז 6 לא הולך לשום מקום חדש ומעניין ואפילו נסוג לאחור בכמה מהיבטיו.

יאהבו: מכורי הירוז שיכולים להסתדר בלי מסך העיר
ישנאו: מי שציפה שהסדרה סוף סוף תצליח לבקוע מהגולם שהיא טוותה סביבה מאז הירוז 3
שווה קנייה: אם אתם נואשים למשחק אסטרטגיה בתורות

 

 

תגיות: , , , ,



  • שששש

    לא מסכים. המשחק משתווה להירוז 3 לדעתי. מומלץ מאוד לכל אלה שאוהבים משחקי אסטרטגיה בכלל והירוז בפרט

  • etay2k

    אני די הפסקתי לשחק בסדרה מאז עידן 2 ו – 3, אבל 5 יצא בסך הכול לפני חמש שנים. בכל מקרה, בדרך כלל כשסדרה עוברת עוד ועוד אולפני פיתוח , זה סתם פוגע בה כי כל מפתח חדש מנסה לשנות יותר מדי דברים…

  • PiedPiper

    את האמת,לא מסכים.
    המשחק ממש טוב,הרבה יותר ממה שציפתי,לדעתי הוא עבר את 3 בכמה רמות,הסיבה היחידה לשחק כרגע ב3 היא הנוסטלגיה,לא יותר.
    אבל אכן,שווה קנייה-הוא לא.

  • dani_zig

    בהחלט הקטע של ה"עיר" די מבעס
    אבל עדיין אחלה משחק

  • Heroes of Might and Magic is a better name

    הם באמת עשו חרא עם מסך העיר ו תזוזת המצלמה(שמהווה מרכיב חשוב במשחק) אבל בכללי משחק כיף מאוד

  • gdi

    נראה לי שכדאי לכם לשקול ביקורת שנייה,כי אכן המשחק פחות אסטרטגי מקודמו,אך יש לכך מטרה.
    אני מודה שאני לא הקדשתי מחשבה לנתח את מרכיבי המשחק,אך מגיע לו יותר ממה שנתת.
    פחות אסטרטגי זה לא תמיד פחות טוב,המשחק נותן אווירה של משחק אסטרטגיה שלא ינסה להטביע אותך בשלל של נתונים וחישובים אך יהיה מאתגר מספיק.הוא משחק מהנה.

  • טל פרוסט

    הי חבר'ה.
    מהזכרון המעומעם שלי ממשחקי HOMM הקודמים, היה לו עומק אסט' רב יחסית. גם במצבים של נחיתות מספרית, הצלחתי פעמים רבות לסחוט ניצחון, אם בשימוש ביכולות מיוחדות, קסמים וטקטיקות שונות.
    בHOMM זה פשוט לא קיים, ולכן הקרבות מרגישים מכאניים ושבלוניים.
    תוסיפו לזה את העלילה הנוראית, מסך העיר המכוער, ואת ההפשטה האסטרטגית שהמפתחים ביצעו למשחק וקיבלתם משחק ממוצע במקרה הטוב.
    אבל כמובן, שחווית ההנאה מכל מדיה שהיא הינה סובייקטיבית, ומישהו אחר יכול להנות מכך. אם זה המקרה, שיבושם לו! :)

  • ArtLox

    אין על הירוס 3 הוא היה הכי טוב אין מה לעשות ….

  • ערן

    כמו שאמרתי לך, ככה גם הרוב חושבים. מי שאוהב הירוס לא מחפש חידושים, אלא רוצה עוד מאותו הדבר. למיטב זכרוני הירוס תמיד היה מירוץ חימוש ולא ממש משחק אסטרטגיה מאתגר. זה משחק מאנצ'קיני טהור וזה מה שכיף בו! וגם נמאס לי שכולם מדברים על הירוס 3 כעל הכי טוב, זה בולשיט! לדעת רבים השני היה הכי טוב (לא שיחקתי, אז לא יודע), אבל השלישי פשוט יצא בזמן נכון ונחשב לראשון שהצליח. שיחקתי גם ברביעי ובחמישי וגם מהם נהנתי באותה המידה. השלישי תמיד ייתפס כמוצלח כי הוא נוסטלגי ואנחנו אוהבים להתרפק על נוסטלגיה. אני משוכנע שיהיה לי סבבה לשחק את השישי!

  • JusTice4All

    בתור חובב הירוס מושבע (החל מ-KB דרך כל המשכיו של טארנום האביר האגדי, ועד עכשיו) אני חושב שהמשחק החדש הרבה יותר טוב מ-4 ו-5 שהיו נפילות במקרה הטוב (ובזיונות במקרה הרע).
    בנוסף התחלתי להתייעץ עם מספר גורמים על יצירת המשך/ חידוש לתוספת המעריצים WOG לשפץ את הגרפיקה (מ-800X600) ל-HD (למשל) להוסיף את האופציה של הקראוונים / קניית כל הצבא מאותה הטירה, כמובן לא נוגע בטירה של הברברים, ודבר אחרון להוסיף את ה- SoundTrack של המשחק הרביעי (אחד הדברים היחידים שבאמת היו טובים בו).
    סליחה על החפירה!
    יום טוב.

  • בתור מעריץ הירוז מושבע

    אני מעריץ הירוס מושבע שיחקתי בכל בכל 5 המשחקים ועוד מעט אני יוכל להתקין גם את שש (כמובן שיחקתי גם בגירסאות ההרחבה)
    1 ו2 הם היו טובים אבל האפשרויות שם מצומצמות עד הסף כולל האנימציה
    3 היה משחק טוב שסוחף אותך למשחק יצירת מופת אפשר לומר
    4 היה טוב אבל לא מובן
    5 היה ענק (קצת פחות מהירוס 3) ועם יתרון בולט המשימות
    הם היו מסודרות וסוחפות
    מאוד
    בעניי אני מדרג אותם ככה
    מקום ראשון 3
    מקום שני 5
    מקום שלישי 4
    ומוקום רביעי וחמישי 1 ו 2
    בגלל האנימציה ואפשרויות המשחק המצומצמות

  • המשך

    בעניי הירוז 6 מאוד טוב ועם הייתם פחות לוחצים על המפתחים הייתם מקבלים את מראה העיר
    והוא היה בטוח מושלם
    הירוז 6 הוא ממש ממש טוב
    ואני יודע את זה עוד מבלי לשחק בו
    העלילה שפשוט מחניסה אותך לשם ואתה לא רוצה לצאת מרוב הכיף
    ואף אחד לא יתנגד עליו
    ובעניי הו כמעט ה משחק
    וחוץ מזה זאת רק ההתחלה חכו חכו עוד מעט יש גרסאות הרחבה
    המשחק עצמו זאת רק טעימה

  • נירו

    ל-12… ואת כל זה אתה אומר בלי לשחק… פששש אתה ממש נביא..
    איך אתה יודע שהעלילה סוחפת אם לא שיחקת בו… הזוי

  • שיר של אש וקרח

    אז ככה יש לי הירוס 6 המשחק מעולה ומדהים אני שחקתי גם בהירוס 3 ולדעתי 6 הטוב ביותר בסידרה להפך אני אהבתי את הסיגנון של בניית הערים שזה בתור אנמיציה וגם אל תישכחו את הגרפיקה הכל כך מציאותית והעלילה כל כך מכניסה אותך פנימה לדעתי אין חיסרון אחד במישחק הזה מכל הבחינות קרבות ערים חיילים הכל המשחק מצוין

Back to Top ↑

Pinterest